גריל גז לגינה או גריל פחמים

תרבות בישול החוץ בישראל, מקבלת תנופה אדירה בשנים האחרונות.

מחוויה הקשורה באופן מידי, לפיקניקים וטיולים, היא הופכת להיות שגרה הנכנסת למרפסת וחצר הבית ומסיבות טובות ונכונות.

מזג האוויר שלנו מושלם לפחות 10 חודשים בשנה. כל עונה מאופיינת בחלק אחר של היום, המזמין לשהות בחוץ. בקיץ, ערבים ולפנות ערב, בחורף בכל שעות היום והצהריים. כל אזור גאוגרפי בארץ עם היתרונות שלו.

המגמה הזו, היא חלק מכריע בהחלטה באיזה גריל לבחור.

חווית הפיקניק והטיול בדרך כלל הסתכמה בגריל פחמים פשוט, וקל לסחיבה. אם כי דורש מיומנות הדלקה ותלוי באיכות חומריי הבעירה.

מחוויה ייחודית ואיכותי לכאלה שבורכו במיומנות ותשוקה להתמודדות עם הדלקת אש בעזרת פחמים/עץ, או דרך חוויה מאומצת ומתסכלת משהו, למי שהתמודדו עם הדלקת פחם ועץ, כברירת מחדל בחוויית הטיול והפיקניק.

היום עם כניסת בישול החוץ אל חצר הבית והמרפסת, סוגיית גריל הגז הפכה להיות מוקד המשיכה. ובהתאם מגוון מותגי גריל הגז שהשוק המקומי מציע, שהוא רחב ומגוון.

הצתה מהירה

מנגל או גריל גז לגינה – פשוט וקל להדלקה. התהליך כרוך בפתיחת גז והדלקת אש באמצעות מצת. והמנגל מוכן לעבודה בכ-10 דקות. ומנגד בגריל פחמים הדלקת הגריל דורשת חומר מדליק- החל באצטרובלים יבשים ושמן בישול, דרך חומר מדליק או נוזל הצתה. הגחלים צריכות להידלק עד הסוף, ואז יש לפזרם באגן הבעירה- משך הזמן לתהליך כחצי שעה.

מספר המשתנים המשפיעים על איכות ההדלקה והבעירה הוא מגוון:

איכות פחמים ירודה, זרימת אוויר לא טובה, רטיבות, או קור. לעומת הפשטות שבהדלקת גריל הגז, וזמן הגעה קצר לטמפרטורות גבוהות, בעוד על גריל הפחמים אתה עשוי להיות עדיין באמצע הנפנופים. למעט יתרון הטעם, שעליו נדבר בהמשך.

בקרת חום

בקרת טמפרטורה בעזרת גריל גז לגינה – דורשת רק לסובב את כפתורי בקרת הגז וגובה הלהבות משתנה במבער.

בגריל פחמים- זו מיומנות נרכשת. נפנוף, והוספת חמצן. הוספת פחם ויצירת אזור בישול חם יותר על ידי הזזת פחמים מאזור לאזור. מיומנות הנרכשת תוך ניסיון וזמן.

עלויות רכישה ואחזקה

מנגל גז יהיה יקר יותר לרכישה ממנגל פחמים. אך עלות צריכת הגז נמוכה יותר מעלות הפחמים. בעבודה עם פחם יש צורך להדליק כמות פחמים מינימלית של לפחות 500 גרם כדי לייצר חום ראשוני, ללא קשר לכמה זמן אתה רוצה לבשל.

רכישת חומרי בעירה ואכסונם

במנגל גז- יש צורך ברכישת בלון גז ובלון נוסף לגיבוי. בלון גז של 5 ק"ג מספיק לכ 10 שעות צלייה וניתן לאכסנה מחוץ לבית. בגריל פחמים- חשוב לזהות את מקור קניית הפחם, כדי להבטיח שאיכות הפחם טובה (סוג העץ ממנו עשויים הפחמים וגודלם יעידו על זמן הבעירה). את הפחם יש לשמור במקום יבש ומוגן.

גריל גז לגינה – ניקיון המנגל

ניקיון גריל הגז – יש צורך להגביר להבות למספר דקות ואז לגרד רשתות בכדי לחרוך ולשרוף שאריות מזון.

עם גריל פחמים פשוט-מעבר לניקוי רשתות כשהגריל עדיין חם, כדי לרוקן את שאריות האפר יש צורך להמתין עד שהרמץ התקרר, ואז לדאוג לזרוק את שאריות האפר לפני השימוש הבא.

ערך מוסף בגריל הפחמים:

אכן הטעם של מזון שעבר צלייה בפחם איכותי, ובבעירה טובה הוא נפלא, ומלווה בארומה, ויוצר זיכרונות ביתר עצמה. ניתן היום להוסיף שבבי עץ לעישון ארומטיים למתקני גריל גז.

קמאדו גריל

קמאדו גריל גז לגינה שמקורו במסורות בישול עתיקות במזרח אסיה, משמר את איכויות הצלייה בפחם עם קלות בטכניקת ההדלקה, שימור החום ותהליך הניקוי. קמאדו מייצר במבנהו, בעל הכיפה הקרמית העגולה, ופתח כניסת האוויר התחתון, אל מול הארובה בכיפה, זרימת אויר יעילה המבטיחה תהליך הדלקה פשוט ונטול זמן השגחה. כשהמשתנים החשובים שיש להתייחס אליהם הם איכות פחם, וניקוי וריקון אפר פעם בשלושה-ארבעה שימושים.

מספר ניסיונות שימוש פשוטים, מבטיחים מיומנות בשמירת חום ולחות, בזכות אבן השמוט ממנו עשוי הקמאדו גריל- האוגרת חום ושומרת חום ביעילות גבוהה.

גודלו ומראהו של הקמאדו גריל נהנה מרמת עיצוב ואסתטיקה גבוהה, התורמים לשילובו של הגריל במתחם מחוץ.

קמאדו גריל מיטיב לספק את שימור אווירת הרומנטיקה וקסם האש הגלויה, בתנאי טיפול ותפעול פשוטים.

בחירת גודל הגריל

בחירת גודל הגריל נובע משני גורמים:

  1. גודל שטח הצלייה הרצוי – בהתאם למספר האנשים שתירצו לארח בכל יחידת זמן.
  2. גודל האזור המיועד למיקום הגריל כמתקן בודד או משולב במתחם חוץ.

ממוצע רוחב הגרילים של הגז נע בין 60 ס"מ ועד 1 מטר ליחידת גריל אחת.

בחירת סוג גריל הגז

סוג המבערים ומספרם קובע את המאפיינים של מותגי היצרנים.

  • מספר מבערים ביחס לגודל שטח הצלייה
  • מבער גז רגיל-יוצר חום גבוה, נקודתי ואז מתפזר
  • מבער באנרגית אינפרא אדום- מגיע עם משטח העברת חום, המבטיח פיזור חום אחיד נמוך או גבוה מאוד על שטח רחב.
  • מידת הקלות בפירוק והרכבה לצורך ניקוי של חלקי גריל הגז.
  • תנאי האכסון וההגנות הנדרשים לגריל הגז כשאינו בשימוש.

בחירת מיקום גריל הגז וגריל הפחמים בגינה

גריל גז לגינה הממוקם על דלפק המטבח "counter top", והופך להיות חלק אינטגרלי ממשטחי מטבח החוץ. או גריל היושב על עגלה או שולחן צד וניצב בסמוך לאזור מטבח החוץ.

יש לקחת בחשבון שבגריל גז לגינה ובקמאדו גריל רוחב המתקן נקבע כשחלקו העליון פתוח לעבודה ולא כשהוא נמצא במצב סגור. כשמכסה הגריל פתוח, עומקו הכללי רחב יותר. חשוב להתייחס למידה זו כשמחליטים על מיקומו בחוץ.

חשוב לזכור, שגריל בחוץ, מעבר לתפקידו כמתקן בישול, הוא מקור לאש, ומייצר אוירה וכדאי ליהנות מהערך המוסף שבחירה בסוג הגריל תתרום לחוויית החיים בחוץ.